Het belang van een positieve mindset

Er wordt wel eens gezegd dat oudere mensen meer klagen, maar is dat wel zo? Het is natuurlijk wel zo dat ouderen uit een andere tijdgeest komen. Wellicht een periode met minder luxe maar wel met meer hulp van buitenaf.
Vroeger was het niet echt beter, maar zo voelde het in ieder geval wel. Hard werken, lange dagen maar wel een leven met overzicht en structuur. Ook de sociale gemeenschap was veel hechter. De deur stond altijd open en mensen in de buurt konden bij elkaar terecht voor hulp.

Eenzaam in de nieuwe wereld

De huidige maatschappij is veel individualistischer, de techniek ontwikkelt zich snel, vernieuwingen volgen elkaar in hoog tempo op en veel bedrijven zijn alleen nog maar via internet te bereiken. Voor ouderen gaat dit soms te snel en hierdoor kun je je in deze ‘nieuwe’ wereld eenzaam voelen. Je gaat je richten op het negatieve en dat is een voedingsbron voor ‘zeuren en klagen’.

Zeg nou zelf, we klagen en zeuren over het geheel genomen heel wat af in ons leven. Verhalen waarbij je zeurt of klaagt zijn namelijk makkelijk te vertellen. Maar als je alleen maar klaagt, weerhoudt dat anderen ervan om met je te praten. Af en toe even klagen is natuurlijk geen probleem, maar je wilt waarschijnlijk niet bekend staan als die eeuwige knorrepot. Juist van positieve verhalen krijgt de ander, maar ook jijzelf energie.

Positief denken en doen

Daarbij komt dat positief denken en doen een goede invloed heeft op je gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat positieve denkers gezonder zijn dan mensen die meer negatief zijn ingesteld en dat positieve denkers ook langer leven.
Een ander voordeel van een positieve mindset is dat je zowel mentaal als fysiek sterker wordt. Kijk maar eens naar topsporters. Sporters die in zichzelf geloven, stralen meer kracht uit en zijn gefocust op hun doel. De innerlijke kracht die hierbij vrijkomt, maakt je fysiek ook sterker.
Redenen genoeg om je bewust te zijn van je negatieve gedachten en te proberen ze om te zetten naar een positieve mindset.

Jezelf trainen in positief denken is niet altijd even gemakkelijk. Ik gaf het al aan, zeuren en klagen gaat ons nu eenmaal makkelijker af. Een seniorencoach kan je helpen achterhalen waarom je regelmatig negatief denkt: zijn er angstgevoelens of is het bijvoorbeeld onzekerheid? Ook kan een seniorencoach je helpen met oefeningen voor het toeppassen van positief denken. Bijvoorbeeld door samen te kijken naar wat je nog allemaal wel kunt en je kwaliteiten in kaart te brengen.

Je richten op het positieve is niet altijd even makkelijk, maar oefening baart kunst.
Bij deze alvast een paar tips:

Tips voor een positieve mindset

  • Begin de dag door even bij jezelf stil te staan. Hoe voel ik mij vandaag? Wat wil ik vandaag bereiken? Door jezelf een (klein) positief doel te stellen, krijg je meer focus. Hierdoor is het ook makkelijker om resultaat te behalen en resultaat voedt je positieve gedachten.
  • Probeer te denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Denk: ‘wat lukt mij nog wel in deze situatie’ in plaats van te kijken naar wat niet lukt.
  • Sta open voor veranderingen. Probeer ze niet als iets negatiefs te zien, maar aan te grijpen als een kans. Een kans om jouw leven weer iets positiever te maken.
  • Geniet van de kleine dingen en schrijf ze aan het einde van de dag eens op. Waar ben ik dankbaar voor? Wat maakte mij vandaag aan het (glim)lachen? Heb ik mijn doelen die ik eerder stelde, behaald?

Veel succes en plezier met oefenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *