Kwaliteit van leven, wat betekent dat voor u, heeft u alles goed geregeld en wat maakt uw leven waardevol?

De gemiddelde levensverwachting stijgt, zorgkosten stijgen, mantelzorgers zijn overbelast en iedereen dient langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Dit brengt in het nieuws vele discussies op gang over het proces van ouder worden. Bij positieve gezondheid kijken we dan ook niet naar de aandoening, maar naar het vermogen wat mensen nog wel kunnen in het proces van ouder worden.

In dit proces is het belangrijk dat er een goede balans is tussen de onderdelen/pijlers van een vitaal leven, namelijk: voeding, beweging, sociaal netwerk, ontspanning, zingeving, positieve mindset en praktische ondersteuning. Bij deze weer 7 verschillende tips die bijdragen aan een gezond en gelukkig leven.

Tip 1: Voeding

Wist je dat blauwe bessen weinig calorieën bevatten maar vol zitten met vezels, vitaminen C en K en antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen ons tegen DNA-schade die verantwoordelijk zijn voor veroudering en kanker. Daarnaast blijkt uit Amerikaans onderzoek dat de antioxidant anthocyaniden je helpt je concentratie en geheugen te verbeteren.

Tip 2: Beweging

Dagelijks vallen ruim 10 mensen met de dood als gevolg blijkt uit cijfers van het CBS. Driekwart van de slachtoffers hebben een leeftijd van 80 jaar of ouder. Wanneer je ouder wordt, neemt je spierkracht af, heb je brozere botten en een tragere reactiesnelheid. Door te bewegen kunt u langer zelfstandig functioneren. Belangrijk dus om dagelijks aan je spierkracht en balans te werken. Deze oefening kun je dagelijks doen bijvoorbeeld tijdens het tv kijken. Met deze oefening versterk je de been- en buikspieren. Ga goed rechtop zitten en strek je linkerbeen 10 seconden, zet vervolgens je linkerbeen neer en strek daarna je rechterbeen 10 seconden. Herhaal deze oefening voor zowel links als rechts 3 keer.

Tip 3: Sociaal netwerk

Eigenlijk twee vliegen in één klap. Bewegen brengt je onder de mensen omdat dit vaak in groepsverband kan. Tevens vergroot je of onderhoudt je jouw sociale contacten. Bewegen met anderen vergroot het plezier en is vaak beter vol te houden. Het is een stok achter de deur.

Tip 4: Ontspanning

Focus zo nu en dan eens op je ademhaling. Hoe ontspannen ben ik nu ofwel hoe hoog zit mijn ademhaling nu en probeer deze eens omlaag te brengen. Tel eens een keer hoeveel ademhalingen je per minuut doet. Als je rustig bent, zal dit ongeveer 10-11 keer per minuut zijn. Als ontspanningsoefening kun je proberen deze terug te brengen naar 6-8 keer per minuut, waarbij de uitademing iets langer is dan de inademing.

Tip 5: Zingeving

Wat maakt jouw leven zinvol? De enige die dit bepaald ben jij. Het is namelijk jouw leven en jij bepaalt hoe je dit vorm geeft. Doe dingen die je gelukkig maken, maar wees je juist ook bewust van alle kleine dingen die je gelukkig maken. Sta eens stil bij de schoonheid van de zonsondergang, het gelach van spelende kinderen, de bloesem aan de bomen etc.

Tip 6: Positieve Mindset

Zoek deze week eens meer positieve mensen op. Positieve mensen om je heen werkt aanstekelijk. Hoe meer je in aanraking komt met positieve mensen hoe eerder je een positieve houding van anderen zult overnemen.

Tip 7: Praktische Ondersteuning

Het aantal potentiele mantelzorgers daalt de komende jaren sterk. Nu staan er nog 15 potentiële mantelzorgers voor elke 85-plusser klaar, maar in 2040 loopt dit terug naar 6. Dat blijkt uit de eerste analyse van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) en het SCP over de toekomst van de mantelzorg. Het daadwerkelijke aantal blijkt nog veel lager te liggen. Daarnaast zijn mantelzorgers overbelast. Daarnaast is het niet bij alle mantelzorgers bekend dat zij gebruik kunnen maken van respijtzorg ofwel vervangende mantelzorg, zodat de mantelzorger even op adem kan komen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan dagopvang of dagactiviteiten. Informeer bij je gemeente, zorgverzekeraar of seniorencoach eens naar de mogelijkheden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *